Forslag til sak 223/09: Fagoppfølging i bergensskolen skoleåret 2008/2009

Begrunnelse:

Skolesystemet legger i stadig større grad opp til at skolen skal underordnes rent økonomiske målsettinger i tråd med EUs Lisboa-strategi av år 2000. Dette svekker skolens rolle når det gjelder å sette den oppvoksende slekt i stand til å avvikle solnedgangssystemet kapitalismen på en mest mulig smertefri måte. Det svekker også skolens rolle som utvikler av gagns mennesker som får med seg de klassiske borgerlige danningselementer som  

1.   Evne til å føle avsky for og yte motstand mot umenneskelighet

2.   Evnen til å kjenne fornemmelse av lykke

3.   Evne og vilje til å gjøre seg forstått

4.   Bevissthet om den egen eksistensens historisitet

5.   Oppmerksomhet på de store spørsmålene

6.   Beredskap til å ta ansvar for seg selv og res publica

 

Det er slike egenskaper som dette hos den oppvoksende slekt som vil avgjøre om menneskeheten vil ha noen fremtid på jorden – ikke de målsettingene som nå understrekes og måles på mer eller mindre tilfredsstillende vis.

Forslag til vedtak nytt punkt 4:

Bystyret i Bergen vil arbeide for at det legges vekt på følgende kriterier ved fremtidige kvalitetsmålinger av grunnskolen:

  1. Evne til å føle avsky for og yte motstand mot umenneskelighet.
  2. Evnen til å kjenne fornemmelse av lykke.
  3. Evne og vilje til å gjøre seg forstått.
  4. Bevissthet om de historiske sammenhengene en lever og virker i.
  5. Evnen til å ha oppmerksomhet på de store spørsmålene i livet.
  6. Beredskap til å ta ansvar for seg selv og hele samfunnsutviklingen.

Terje Valen, Rødt.